Tuesday, July 04, 2006

True Adventures of William & Encik Polis

It happen one year ago and my first fine in Ipoh. It always amused me when I think back. I did not get a ticket in KL but in Ipoh. So this was my first reaction when the police stopped me and fined me for speeding a red traffic light.

Encik Polis: You pandu tak henti dari traffic light sampai sini. Tak nampak saya ka?
Me: Err.. tidak.

Encik Polis: Ok, you tau kenapa saya panggil you berhenti?
Me: Err.. tidak.

Encik Polis: Ok, adakah you tau dah laku kesalahan traffic?
Me: Err.. tidak.

Encik Polis: Ok, biar saya cakap… anda telah melanggar isyarat lampu merah. Faham?
Me: Betul ka?

Encik Polis: Betul lar… you berhenti sebelah saya… then you just terus lalu red traffic light. Semua orang pun tengok saya. I know, you are in a rush. Tapi, semua orang tengok saya so I kena kejar you. Faham tak?
Me: Oh.. ok… sorry ar…

Encik Polis: Eh, you faham ka?
Me: Faham.. hehehehe…

Encik Polis: I terpaksa saman lu, you tau ka?
Me: Faham..

Encik Polis: So apa you nak buat sekarang?
Me: Tak tau…

Encik Polis: Ok lar, I terang proses untuk you.
Me: Ok.

Encik Polis: Sebab you dah langgar isyarat lampu merah so itu big kesalahan. Boleh denda points. Faham?
Me: Ok. Faham.

Encik Polis: Ambik license mari dan IC.
Me: Ok.. nah… * handling him my IC and car license *

Encik Polis: Ini kereta siapa?
Me: Ibu punya…

Encik Polis: So siapa bayar saman ini? You or ibu?
Me: Ibu…

Encik Polis: Eh, you belum kerja ka? RM300 oh… jangan main oh.. nanti ibu betul betul pukul lu…
Me: errr… baru start saja… * wink wink *... kereta ibu saya pakai mau jemput adik balik dari sekolah…

Encik Polis: Ok ok lar… kesian sama lu… nanti balik ibu marah… I tulis you tak pakai seat belt bayar RM70 cukup. You boleh hor?
Me: RM70.. boleh bayar sendiri…

Encik Polis: Ah, lain kali jangan terburu-buru. Nanti kemalangan macam mana. Kereta ini ibu punya. Kalo kereta sendiri takper lar…
Me: ok ok… thank you thank you…

Encik Polis: Ok ini saman, ini your ic dan ini your lessen. Pergi ke balai polis trafik di Ipoh dan bayar saman. Ok? Jangan langgar isyarat lampu lagi.
Me: ok ok.. .thank you thank you…

Wah… I am so kam tung! I terpaksa sedar diri and drive more carefully.

Is sky the limit… advice me some more… its my fault, I know.

No comments: